NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
بَشَّارٍ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى وَابْنُ
أَبِي
عَدِيٍّ عَنْ
سَعِيدٍ
بِإِسْنَادِهِ
وَمَعْنَاهُ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَرَوَاهُ
رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ
عَنْ سَعِيدٍ
بْنِ أَبِي
عَرُوبَةَ
لَمْ
يَذْكُرْ
السِّعَايَةَ
وَرَوَاهُ
جَرِيرُ بْنُ
حَازِمٍ
وَمُوسَى
بْنُ خَلَفٍ
جَمِيعًا
عَنْ
قَتَادَةَ
بِإِسْنَادِ
يَزِيدَ بْنِ
زُرَيْعٍ
وَمَعْنَاهُ
وَذَكَرَا
فِيهِ
السِّعَايَةَ
(bir
önceki 3938. hadis yine Katâde) senediyle ve mana olarak Said b. Ebî Arube)'den
(rivayet olunmuştur. Said'den İbn Ebî Ediyy ile Yahya b. Saîd rivayet
etmişlerdir.) Yahya ile İbn Ebî Adiyy'den de Muhammed b. Beşşar rivayet
etmiştir.
Ebu Davud dedi ki: Bu
hadisi Ravh b. Ubâde de Said b. Ebî Arûbe'den rivayet etti, (fakat kölenin)
çalıştırılabileceğinden bahsetmedi. Cerir b. Hâzim ile Musa b. Halef de
beraberce Yezid b. Zurey' yoluyla Katâde' den (hadisin) manası rivayet
etti ve bu rivayette "kölenin
çalıştırılması" (kelimesi)ni de zikrettiler.
İzah:
Bu babda geçen hadis-i
şerifler, sahiplerinden biri tarafından vücudunun bir kısmı azad edilen bir
kölenin diğer sahibinin hissesine düşen kısmını azad etmenin de Kölenin
vücudunun bir kısmını azâd eden ortağa düştüğünü, eğer bu kimsenin kölenin
kalan kısmını azâd edebilecek kadar malı yoksa o zaman gerekli parayı kazanmak
üzere kölenin çalıştırılabileceğini ifade etmektedirler. Nitekim biz fıkıh
ulemasının bu mevzudaki görüşlerini bir önceki babda açıklamıştık. Bir önceki
babda yaptığımız açıklamalardan da anlaşılacağı üzere, mevzumuzu teşkil eden bu
babdaki hadisler, bu şartlarda söz konusu paranın temini için kölenin
çalıştırılabileceğini söyleyen İmam Ebu Hanife'nin görüşünü teyid ve isbat
etmektedir.
Ancak bu hadislerde
geçen, "köle çalıştırılır" sözü gerçekten aslından mıdır, yoksa,
hadisi rivayet ederken Katâde tarafından söylenmiş ve hadisin metni arasında
srkştınlmış bir fetva mıdır?" konusu ulema arasında ihtilaflıdır. Bu
meselede merhum Ahmed Davudoğlu şunları nakletmiştir: "Bu babda birçok
sözler söylenmiştir. Ezcümle Kadi Iyaz şöyle demiştir:" Buradaki köleyi
çalıştırma meselesinin zikredilmesinde ravüer arasında ihtilaf vardır.
Dârekutnî diyor ki: "Bu hadisi Şube ile Hişam Katâdeden rivayet
etmişlerdir. Bunların ikisi de en mutemed ravilerden oldukları halde çalıştırmayı
zikretmem işlerdir. Hemmâm da onlara uyarak çalıştırma meselesini hadisten
ayırmış, onu Ebu Katade'nin reyi saymıştır. Hadisi Buhari de bu şekilde tahriç
etmiştir, doğrusu dâ budur. Ve Ebu Bekir en-Nisâbûrî'yi "Hemman'in
rivayeti ne güzel ve mazbuttur. Katade'nin sözünü hadisten ayrılmıştır,"
derken işittim..."
Kadı Iyaz; Asîlî ile
İbn Kassâr ve diğer bazı ulemanın, "Çalıştırmayı hadisten kabul
etmeyenler, kabul edenlerden evladır. Çünkü bu cümle ibn Ömer'den rivayet
edilen diğer hadislerde yoktur." dediklerini; İbn Abdil-berr'in de aynı
sözü söylediğini; bir başkasının mezkûr cümle hakkında, "Saîd b. Ebî
Arûbe onu Katâde'den rivayet ederken bazan söyledi bazan söylemedi."
dediğini kaydettikten sonra; "Bu da gösterir ki, mezkûr cümle hadis
metninden değildir. Nitekim başkaları da aynı şeyi söylemişlerdir." diyor.
İmam Şafii'nin de aynı
görüşte olduğu rivayet edilmiştir. "Köleyi çalıştırma" cümlesini
hadisin metninden kabul edenler bunlara cevap vermişlerdir:
İbn Hazm, hadisin otuz
sahabiden sabit olduğunu söylemiş, "Bu-haber son derece sahihtir.
Binaenaleyh onun ihtiva ettiği ziyadeyi terketmek caiz değildir."
demiştir.
Buhari sarihi, Aynî
dahi, "Bu hadis, Şafii'nin dediği gibi sabit olmasaydı Buhari ile Müslüm
onu Sahihlerinde tahric etmezlerdi." demektedir.
Hasılı ulemadan
bazıları Ebu Hureyre hadisini bundan evvelki İbn Ömer rivayetine muhtalif
görmüş ve Ebu Hureyre hadisindeki "Köle çalıştırılır." Cümlesini
hadisin aslından kabul etmemişlerdir. Kölenin çalıştırılmayacağına, İbn Ömer
rivayetine [Sünen-i Ebû Davûd'da 3940 nolu hadis.] muhalif görmüş, Ebû Hureyre hadisindeki
"Köleyi çalıştırma" cümlesini hadisin aslından kabul etmemişlerdir.
Kölenin çalıştırılmayacağına, ibn-i Ömer rivayetiyle istidlal etmişlerdir.
Diğer ulema ise, iki
rivayet arasında muhalefet olmadığını, yalnız Ebu Hureyre (r.a) hadisinde
"çalıştırılır." Ziyadesi bulunduğunu; bu ziyadeyi Buhari, Müslim ve
Tirmizi'nin rivayet ettiklerini, binaenaleyh onun da sahih olduğunu söyleyerek
hadisi kendilerine delil göstermişlerdir.
Cumhur ulemaya göre,
buradaki çalıştırmadan murad, hissesini azad etmeyen ortağın hakkını ödemek
için köleyi çalıştırıp kazandırmaktır. Köle bu parayı kazanıp sahibine
ödedikten sonra hür olur. Bazıları, "Bundan murad, hissesi mukabilinde
kölenin sahibine hizmet etmesidir." demiştirlerdir.[Sahihi Müslim Terceme
ve Şerhi. VII 556 – 557.]